Blog

PAL vagy NTSC?

Legendás Játékok
2019.01.26 14:11
PAL vagy NTSC?

NTSC vagy PAL? Japán vagy Európai?

Mit lehet tudni a régiózáras játékokról?

Ma már tulajdonképpen nincsen jelentősége annak, hogy egy adott konzoljáték PAL vagy NTSC régió kódolású, hiszen az új generációs konzolok már mindent tudnak kezelni, azonban nem is olyan régen ez még nem így volt...

De, kezdjük az alapoktól. Az NTSC (National Television System Committee, Nemzeti Televíziórendszer Bizottság) egy analóg televíziós megjelenítő szabvány, melyet a Nemzeti Televíziórendszer Bizottság határozott meg standard képernyőnek 1941-és 1953 közötti időszakban. Másodpercenként 30 darab, egyenként 525 pixelsorból felépített képkockát továbbító fekete-fehér televíziós rendszert úgy fejlesztette tovább, hogy a fekete-fehér rendszerben a világosságjelet továbbító Y jelre egy színsegédvivőt „ültetett”. Ez az analóg televíziós szabvány volt elterjedt az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Tajvanban, Dél-Koreában és Japánban is. A PAL szabványt (Phase Alternating Line - fázist váltó sorok), 1967-ben vezette be a német Telefunken cég.  A vevőkészülékben az előző sorban érkezett színjelet egy soridővel (pontosabban 63,943 μs-mal) késleltetve együtt dolgozzák fel az adott sorban átvitt színjellel, így kiküszöbölhető lett az NTSC-rendszernél fellépő, a színsegédvivő fázishibás helyreállításából adódó színtorzítás. A PAL ezzel valamelyest jobb képet mutatott mint az NTSC. A PAL televíziós rendszer elsősorban az europai országokban terjedt el. Ezeken kívül megjelent egy bizonyos SECAM szabvány is, melyet Franciaországban vezették be először 1967-ben.

Egyes régiószabványok elterjedése a világban

Mivel egyaránt kerültek kereskedelmi forgalomba PAL és NTSC televíziók, szükség volt ehhez igazodó PAL és NTSC játékkonzolokra. Ez azt vonta maga után, hogy külön régiózáras játékok kerültek forgalomba. Külön PAL és külön NTSC játékok. Mivel ennyire megoszlottak a régiók, megjelentek olyan játékok a piacon, melyek például csak az adott régióban kerültek forgalomba NTSC változatban és soha nem adták ki őket Európában. Japán NTSC konzolokra szinte minden megjelent és ezek közül sok cím a mai napig el sem jutott európai országokba. Ettől olyan különlegesek és ritkák az eredeti Japán NTSC játékok.

Néhány Ps2 Japán NTSC cím, melyek csak Japán konzolokra jelentek meg: Tales of Destiny 1, 2, Stemaboy, Monster hunter2, Dragon quest 5,8, Bleach...

Csak Japánban megjelent NTSC Bleach Playstation2-re 2006-ból

Egy mai Playstation3 már egyaránt felismeri a PAL és az NTSC játékokat is, viszont, ha például egy PAL Playstation2-őn szeretnénk japán NTSC játékot futtatni azt úgy tehetjük meg, ha átalakítással kiütjük a konzol régió zárját. Mindez még mindig nem biztosíték arra, hogy bármit le tudjuk játszani, elengedhetetlen, hogy a tévénk is kezelje ezeket a szabványokat. A régebbi tévéknél vagy PAL vagy NTSC volt a szabvány, de az újabb tévék már mind a kettőt elkezelik.

Televíziók képernyő felbontása

Összességében, ha szeretnénk, hogy a Ps2 gépünk bármilyen régiójú játékot lejátszon tegyük régió függetlenné a konzolt. Ezt elérhetjük bizonyos beavatkozásokkal is, de hivatalosan is kerültek forgalomba olyan Ps2 gépek, melyek eleve régió függetlenként látták meg a napvilágot. A Ps2 konzol alján megnézhetjük, hogy Pal vagy NTSC régió kódolásúak e. Sőt, bizonyos régebbi Ps3 Fat modellek képesek a Ps2 játékok futtatására, de az újabb kiadású Ps3 gépekből kivették ezt a tulajdonságot.