Minecraft

Minecraft plüssök, játékok, hivatalosan utángyártott termékek.

Nézet:
Sorrend:

A Minecraft nyílt világú sandbox videójáték, melyet a svéd Markus Persson indított útjára 2009-ben, és a Mojang adott ki 2011-ben. 2014-ben a Microsoft felvásárolta a játék fejlesztésével és kiadásával foglalkozó céget, ezzel együtt birtokukba került a Minecraft tulajdonjoga is. A Minecraft minden idők legkelendőbb játéka. 2020 májusára 200 millió példányt adtak el belőle valamennyi platformon, továbbá havi szinten 126 millió aktív játékossal rendelkezik.

A Minecraftban a játékosok egy blokkokból álló, pixeles, 3D világot fedezhetnek fel, felhasználhatják annak a nyersanyagait, eszközöket készíthetnek, építményeket építhetnek, továbbá a játék módjától függően harcolhatnak számítógép vezérelte ellenségekkel, vagy akár együttműködhetnek más játékosokkal. A játék több módban is játszható: a gyűjtögetésre, barkácsolásra és harcokra fókuszáló túlélő és a végtelen forrással rendelkező kreatív, vagy szemlélő módban. A Java alapú kiadásban különböző modokkal új játékmechanikával, tárgyakkal és grafikával lehet kiegészíteni a játékot.

A Minecraft nagy népszerűségnek örvend, számos díjat nyert el és minden idők egyik legbefolyásosabb játéka lett. A játék népszerűsítésében nagy szerepet játszott a közösségi média, paródiák, különböző adaptációk, ajándéktárgyak, illetve az évente megrendezésre kerülő MineCon. A játékot az oktatásban is felhasználták első sorban számítástechnikai rendszerek, virtuális számítógépek és hardverek terén. Számos spin-off is készült, ilyenek a 2015-ös Minecraft: Story Mode, a 2019-es Minecraft Earth és a 2020-as Minecraft Dungeons.

A Minecraft háromdimenziós sandbox játék, melynek nincs konkrét kitűzött célja, szabadságot adva a játékosoknak, hogy maguk választhassák meg a játék menetét. Rendelkezik eredményrendszerrel, melyet a Java alapú kiadásban előrehaladásnak (advancements) nevezik. A játékot elsősorban belső nézetből (FPS) lehet játszani, de lehetőség van külső nézetbe (TPS) is váltani. A világ nagy része háromdimenziós elemekből áll – első sorban kockákból és folyadékokból, amelyeket általában „blokkoknak” neveznek –, melyek különböző anyagokat ábrázolnak, mint például föld, kő, különböző ércek, fatörzs, víz és láva. Ezek a blokkok 3D rácsban vannak elhelyezve. A játékos ezeket a blokkokat „bányászhatja ki” és helyezhetik le, és így akár építményeket is készíthetnek. A játékban megtalálható „vöröskő” (redstone) elektromos áramkörök és logikai kapuk készítésére használhatók, lehetővé téve összetett rendszerek elkészítését.

A játékvilág tulajdonképpen végtelen, és folyamatosan generálódik, ahogy a játékos felfedezi azt. A függőleges mozgás le van korlátozva, azonban a világ horizontális kiterjedése nagy méreteket ölthet. Technikai okok miatt problémát okoz, ha a játékos rendkívül távoli helyekre kerül a játékban, ezért a pálya közepétől minden irányba 30-30 millió blokknyira akadályt képző falat hoztak létre. A nagy területek kezelésére a játék a világ adatait kisebb részekre, „chunkokra” osztja fel, amelyeket csak akkor generál le, vagy tölt be, amikor a játékos a közelében tartózkodik. A játékvilág ezen kívül több éghajlatra (pl. sivatag, dzsungel, tundra) és felszínformára (pl. síkság, hegység) tagolódik. A játékban a nappal és az éjszaka folyamatosan követik egymást, egy teljes napszak alapértelmezetten 20 percig tart.

A játék szörnyei közül pár darab, balról jobbra: zombi, pók, „bevégző”, „creeper” és csontváz

Az új játékosok véletlenszerűen megkapják Alex, vagy Steve kinézetét, de lehetőségük van sajátot is feltölteni és használni. A játékosok több nem játszható karakterekkel, „mobokkal” is találkozhatnak, mint például állatokkal, falusiakkal és ellenséges lényekkel. A passzív lények zsákmányszerzés céljából vadászhatóak, illetve csak nappal jelennek meg, míg az ellenséges lények éjszaka és sötét helyeken, némelyikük pedig a napfényen el is ég.

A játék az alap világon kívül két alternatív dimenzióval rendelkezik: az „Alvilággal” (Nether) és a „Véggel” (End). Az Alvilág egy pokolszerű világ, melyet a játékos által elkészített portálokon lehet elérni. Számos egyedi alapanyagot tartalmaz, köztük az egyik főellenség, a „Sorvasztó” (Wither) megidézéséhez szükséges elemeket is. A Vég kopár, lebegő szigetekből áll, és itt található meg a másik főellenség, a Végzetsárkány. A sárkány legyőzése egyfajta vége a játéknak, ez után fut le a stáblista, végén Julian Gough ír költő versével. Ezt követően a játékos visszatérhet a játékba, és folytathatja azt.

Öt játékmódja van: túlélő, kreatív, kaland, hardcore és megfigyelő mód. Továbbá a játék nehézségét is be lehet állítani egy négyfokozatú skálán.

A barkácsolási felület a játékon belül.

Túlélő módban a játékosnak össze kell gyűjtenie a környezetében megtaláló anyagokat, hogy abból eszközöket és tárgyakat készíthessen. A játék nehézségétől függően a sötét helyeken szörnyek teremhetnek, amik ellen a játékos menedéket építhet magának. Ebben a játékmódban a karakter rendelkezik egy életcsíkkal, mely sérülés, fulladás, éhezés miatt lecsökkenhet. Az életcsík mellett van egy ételsáv is, melyet időnként újra kell tölteni. Ha ez a sáv tele van, az életcsík visszatöltődik, de ha lecsökken, akkor a regenerálódás leáll, továbbá a túlzott éhesség miatt a játékos sebződhet is.

A játékosok sok fajta tárgyat el tudnak készíteni a játékban. A barkácsolható tárgyak között szerepelnek páncélok, melyek enyhítik a sérülést, fegyverek (például kardok), melyekkel fel lehet venni a harcot a szörnyek ellen, valamint eszközöket, melyek megkönnyítik bizonyos blokkok kibányászását. Lehetőség van még kemence készítésére, mely a sütésen kívül az ércek olvasztására is alkalmas. Mindemellett a játékosok kereskedhetnek különféle nem játékos karakterekkel.

A játék rendelkezik eszköztárral, melyben a játékosok korlátozott számú tárgyat tudnak magukkal vinni. A játékos halálakor ezek a tárgyak szétszóródnak, ő pedig a kiindulási helyén újra éled. Ezt a helyet ágy segítségével meg lehet változtatni. A játékos tapasztalati pontokat szerezhet szörnyek, állatok és más játékosok megölésével, bányászattal, ércek olvasztásával, állatok tenyésztésével, valamint ételek elkészítésével. Ezeket a pontokat később eszközök és fegyverek bűvölésére lehet felhasználni, erősebbekké, ellenállóbakká válnak, vagy más tulajdonsággal módosulnak.

A hardcore játékmód a túlélő nehezített változata. Itt halál esetén a játék véget ér, és a játékos átkerül szemlélő módba, vagy törölheti a játékvilágot.

Kreatív mód

Kreatív módban a játékos az eszköztárán keresztül hozzáfér a játék minden eszközéhez és építőeleméhez, valamint azokat elhelyezhetik és könnyen eltávolíthatják. Emellett a játékosoknak lehetőségük van a világban repülni, és a karakteren nem sérülnek és nem éheznek. A játékmód segíti a játékosokat bármilyen méretű építmények zavartalan megvalósításában.

Kaland mód

A kaland módot kifejezetten a közösség által készített kalandpályákra tervezték. A játékmenet hasonló a túlélőhöz, némi korlátozással, melyet a pálya készítője határoz meg. Ez arra ösztönzi a játékosokat, hogy teljesítsék a kitűzött feladatokat. Az egyedi kalandpálya elkészítését segíti a „parancsblokk” is, amely megkönnyíti a játékossal való interakciót.

Szemlélő mód

Megfigyelő módban lehetőség van a játékmenet szabad megfigyelésére, anélkül, hogy a játékos beavatkozna abba. A játékosok ebben a módban nem rendelkeznek eszköztárral, de át tudnak repülni blokkokon, más játékosokhoz tudnak teleportálni, illetve az ők, vagy más lények szemszögéből nézni a játékot. A megfigyelő mód csak a Java alapú kiadásban érhető el.

Többjátékos mód

Többjátékos módban peer-to-peer kapcsolaton, LAN hálózaton, osztott képernyőn és online szervereken lehet játszani. Ebben a módban több játékos kommunikálhat és léphet interakcióba egymással egy világban. Többjátékos játékmenet indítására több mód is van: Egyjátékos módban helyi hálózaton meg lehet osztani a világot, Xbox Live-val csatlakozni lehet mások játékához, valamint szervereket is lehet erre a célra futtatni. Az utóbb említett szervereket operátorok irányítják, akik hozzáférnek minden parancshoz, és korlátozhatják a szerverhez való csatlakozást.

Minecraft Realms

2013-ban a Mojang bejelentette a Minecraft Realms szerver tárhely szolgáltatásuknak elindítását, azzal a céllal, hogy a játékosok egyszerűen és biztonságosan futtathassanak többjátékos szervereket anélkül, hogy saját maguknak kelljen konfigurálni egyet. A hagyományos szerverekkel ellentétben ezekre csak meghívással lehet csatlakozni, az IP-cím megadásával nem, és rajta egyszerre legfeljebb 10-en lehetnek online. Előfizetés mellé a játékosok grafikai csomagot, illetve kalandpályákat is kaphatnak.[84] A 2016-os E3-on jelentették be, hogy a Minecraft Realms 2016 júniusától támogatni fogja a Windows 10, az iOS, az Android platformok közti játékmenetet, ehhez a listához csatlakozott 2017-ben az Xbox One és a virtuális valóság eszközök, 2018-ban a Nintendo Switch és 2019-ben pedig a PlayStation 4.

Egy kohó, melyet a Tinkers Construct mod adja a játékhoz

A játékosközösség számos letölthető tartalmat készített a játékhoz, ilyenek a modok és a grafikai csomagok. A modok számos új játékelemet (új blokkokat, új élőlényeket, új tárgyakat, új játékmechanizmust) adnak hozzá a játékhoz. Grafikai és játékmodok mellett készültek forráscsomagok is, melyekkel a játékbeli textúrákat és hangokat lehet megváltoztatni. Továbbá a játékosok pályákat készíthetnek saját szabályokkal, kihívásokkal, rejtvényekkel, és ezeket megoszthatják másokkal. A Mojang 2012-ben a Java alapú kiadáshoz hozzáadta a kaland módot és a parancsblokkot, kifejezetten az ilyen kalandpályák számára.

Az Xbox 360 Edition szintén támogatja a módosításokat, melyeket az Xbox Games Store-ból lehet megvásárolni. Ezek kezdetben csak karakter kinézetek voltak, később ez bővült grafikai, hang és felhasználói felület módosításokkal. Az online áruház első textúracsomagja a 2013. szeptember 4-én Mass Effect videójáték-sorozat tematikájú csomag volt. A különbség a Java és az Xbox 360 kiadás között az, hogy az utóbbin nem támogatják a közösségi tartalmak megosztását. A Bedrock Editionbe 2017 júniusában került be a lehetőség egyedi tartalmak letöltésére.vA „Discovery Update” új játékmódot és új térképet hozott be, továbbá egy online piacteret is a játékosok által készített tartalmak kereskedésére.

Szereplők:

A teremtmények több módon is létrejöhetnek. Legtöbbjük természets módon, a fénytől és a biomtól függően, gyakran csapatokban. A legtöbb passzív állatot lehet etetni, és ezáltal az adott fajból egy ,,bébi" teremtmény keletkezik. Természetesen semmilyen teremtmény nem jöhet létre átlátszó/áttetsző blokkra, vízbe (kivéve a tintahalak és az őrszemek), fél blokkra és lávába. Kivételek a szörnyidézőből teremtettek, amelyek bárhova létrejöhetnek, akár a levegőbe is.

Vannak teremtmények, amelyeket a játékosnak kell megépítenie. Ilyen a Wither, a Hógólem és a Vasgólem (utóbbi természetesen is keletkezhet falvakban).

Továbbá, a játékos megidézhet bármilyen teremtményt a /summon paranccsal, ha a csalások engedélyezve vannak.

Viselkedés

A teremtmények a Minecraft világának részei, pont mint a játékos: hat rájuk a fizika, és sebződnek. Néhány teremtmény immunis bizonyos veszélyekre, mint például az alvilági teremtmények a tűzre. Valamennyi képes csillét vezetni, néhányuk képes létrát mászni. Ha meghalnak, zsákmányt dobnak, amik hasznosnak lehetnek. Sok teremtmény speciálisan támadja meg a játékost.

Minden teremtménynek a játékban van mesterséges intelligenciája, ami meghatározza a viselkedésüket és mozgásukat. A teremtmények általában csak véletlenszerű irányokba néznek.

A teremtmények listája

A teremtmények a természetük szerint vannak osztályozva. További információkért lásd a saját oldalukat.

Megjegyzés: A lista a Java Edition szerint készült. Platformonként változhat.

Passzív teremtmények

SheepFace.png ChickenFace.png SkeletonHorseHead.png BatFace.png Villagerhead.png PigFace.png MooshroomFace.png Rabbiticon.png CowFace.png Squidface.png
Bárány Csirke Csontvázló Denevér Falusi Malac Gombatehén Nyúl Tehén Tintahal

Semleges teremtmények

CaveSpiderFace.png EndermanFace.png PolarBearFace.png SpiderFace.png ZombiePigmanFace.png
Bányapók Enderman Jegesmedve Pók Zombi malacember

Ellenséges teremtmények

Witchface2.png Vex Head.png Vindicator Head.png CreeperFace.png Chickenjockey.png SkeletonFace.png SkeletonRiderFace.png ZombieVillagerHead.png EndermiteFace.png SilverfishFace.png GhastFace.png
Boszorkány Bosszancs Bosszúálló Creeper Csirkelovas Csontváz Csontvázlovas Zombi falusi Végbogár Ezüstmoly Szellem
Evoker Head.png HuskFace.png StrayFace.png Magma Cube Face.png SlimeFace.png Blaze Face.png GuardianFace.png SpiderJockeyFace.png ShulkerFace.png Elder GuardianFace.png WitherSkeletonHead.png ZombieFace.png
Idéző Sivatagi zombi Kóborló Magmakocka Nyálka Őrláng Őrszem Póklovas Shulker Rangidős őrszem Sorvasztó csontváz Zombi

 

Szelidíthető teremtmények

WolfFace.png Llama Head.png HorseHead.png OcelotFace.png MuleHead.png Blue Parrot Face.png DonkeyHead.png
Farkas Láma Ocelot Öszvér Papagáj Szamár
(Semleges, mikor nem szelíd.)

Hasznos teremtmények

A hasznos teremtmények a játékosnak segítenek az agresszív lények elleni harcban.

Snowgolemhead.png Vg face.png
Hógólem Vasgólem
Semleges, mikor természetesen keletkezett.

Főnök teremtmények

A főnök teremtmények a legerősebb és legpusztítóbb lények, és hosszabb, veszélyesebb csatákra vannak terverzve. Többnyire immunisak a hatásokra, és a láthatatlan játékosokat is látják.

Enderdragon face 3.png WitherFace.png
Ender Dragon Wither

Közelgő teremtmények

A közelgő teremtmények még csak fejlesztői verziókban elérhetőek.

Cod DolphinHead.png Drowned Phantom Pufferfish Salmon Turtle Tropical Fish
Cod Delfin Fulladt Fantom Puffer Fish Salmon Teknős Tropical Fish

Nem használt

Ezek a teremtmények szerepelnek a forráskódban, és meg lehet idézni őket a /summon paranccsal, de standard körülmények között nem elérhetőek.

Giant Illusioner Head.png KillerRabbitFace.png UndeadHorseHead.png
Óriás Illúziókeltő Gyilkos Nyúl Zombi ló

[Pocket Editionben elérhető]

Törölt

Ezek a teremtmények nem elérhetőek a játék jelenlegi verzióiban.

BeastBoyFace.png BlackSteveFace.png HumanFace.png RanaFace.png Steve
Beast Boy Black Steve Human Rana Steve

Education Edition teremtmények

Ezek a teremtmények csak az Education Editionben léteznek.

NPCFace.png LearntoCodeMascotFace.png
NPC Ügynök

Apróságok

Füst mikor egy malac meghal.

An excessive amount of Ender Dragons and Withers spawned using the /summon command.
    • Ha egy nyulat elnevezel "Toast" -nak akkor az egyik felhasználónak a barátnőjének elveszett nyulát fogja ábrázolni
    • Ha egy birkát "jeb_" (alsóvonás is szerepel a névben) -nek nevezel el, akkor a gyapjúja szívárvány színüvé változik.
    • Ha egy szörnytojást "Dinnerbone" vagy "Grumm" nevet adsz akkor a mob fejjel lefele terem ha használod a tojást.
    • A "Baba" mobok (pl: "baba" zombi) -nak a feje ugyan akkora mint a "felnőtt" példánynak, de kisebb a teste
    • A mobok halálát fehér füst jelzi.
    • A mobok többsége 16 blokk távolságra látnak el.
    • A játékosok el tudnak bújni a mobok elől nem szilárd blokkokban(pl: Cukornád), még akkor is ha mob látja őt elbújni (ez nem működik a pókokon).
    • Miután meghal egy játékos, vagy ha egy ellenséges szörny öli meg, az ellenséges szörnyek a játékos halálának helyszíne körül fognak mozogni, megkísérlik megtámadni a játékost. Ez azért van, mert a játékos ott marad láthatatlanul, olyan testtel, mely nem szilárd, de ott van. (Nyilvánvalóan ameddig a "Meghaltál" képernyő ott marad ebben helyzetben.).
    • Ha egy ellenséges szörny követ egy játékost, a játékos elkülönítheti önmagát, vagy a szörnyet egy falon keresztül, és a szörny nem fogja tovább követni a játékost.
    • A szörnyek nem járnak a sínek tetején, ha csak nem tolja őket egy másik szörny.
    • A szörnyek képesek páncélzattal együtt teremni, a /summon parancsot használva. A páncél nem jelenik meg minden szörny testén, de ettől függetlenül rajtuk lesz.

 

  • A bébi szörnyeknek a fejük ugyanakkora, mint a nagyobb változataiknak, csak testük kisebb.

(forrás: wikipedia és minecraft-hu.gamepedia)