A Dead Space (Holt űr) külső nézetű túlélő-horror játék (horror-TPS). A Visceral Games fejlesztette és adta ki 2008-ban. Európában november 24-én jelent meg PC-re. A játék a Godfather engine-t használja. Megjelent PC-re, PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra is.
A játék és folytatásainak háttértörténete sajátos választ ad az elméleti biológiában és csillagászatban Fermi-paradoxonként ismert rejtélyre.
Valamikor a távoli jövőben a USG Ishimura nevezetű óriási bányászhajóval megszakad minden kapcsolat. Egy jóval kisebb űrhajót küldenek utána, hogy segítsenek a bányászhajó legénységének kijavítani az esetleges problémákat. A szervizhajón van Isaac Clarke mérnök, Kendra Daniels számítógép-specialista, Zach Hammond hajókapitány, továbbá két pilóta.
Isaac nagyon várja a találkozást a bányászhajóval, ugyanis a hajón van barátnője, Nicole Brennan orvos. Amikor megpillantják a hajót, az teljesen sötét, nincs kivilágítva. Hívják a hajót, de az nem válaszol. A csapat bekapcsolja az automatikus landolórendszert, de majdnem lezuhannak, mert a USG Ishimura leszállórendszere nem működik. Leszállás után megállapítják, hogy a hajó üres, elhagyatott. Ám egyszer csak nyálkás idegenek végeznek a két pilótával, azonban Isaacnek, Kendranak és Zachnek sikerül elmenekülnie. Közben egyetlen menekülő járművük használhatatlan lesz, így a csapat egyetlen választása, hogy életet lehelnek a roncsba, ám ezt egy csapatnyi idegen mutáns akadályozza.
A játék egy TPS (Third Person Shoter), azaz külső nézetű. Alap kameraállásban a főszereplőt, Isaacet jobb oldalról, hátulról látjuk. Ilyen fajta irányítás ritka a túlélő-horror kategóriában. Hasonló irányítású játék a Batman: Arkham Asylum. Szokatlan továbbá a HUD is (játékadatokat tartalmazó kijelző, például lőszer, életerő). Nem a képernyő jobb vagy bal alsó sarkában van például az életerő, a lőszer stb, ezen adatokat ehelyett Isaac speciális ruhájáról, az EIK-ről lehet leolvasni. A hátán lévő csík jelzi az életerőt, a rendelkezésre álló lőszert pedig maga a fegyver vetíti elénk egy hologram formájában. A játékban kevésbé fegyvereket, sokkal inkább egy bányászhajóra jellemző "szerszámokat" állíthatunk szolgálatunkba. A játékmenetben gyakran találunk lőszert, de ilyet boltokban is vehetünk, amelyek szerte-szét vannak elszórva a hajó fedélzetén. Az ellenfelek likvidálásánál sem a hagyományos test- illetve fejlövés a hatásos, hanem a végtagjaiktól kell megfosztani az olykor különösen agresszív létformákat. A történet folyamán gyakran kerülünk nullagravitációs környezetbe, ahol az EIK ruha csizmái a felület megfelelő részéhez rögzítenek bennünket, azonban az aktuális padlózatot "nullgravitációs ugrásokkal" módosíthatjuk. Ki is kerülhetünk a világűrbe, de akár a hajóban is megszűnhet az oxigén-ellátás. Ekkor egy kis oxigén-utánpótlást kapunk az EIK-től, de ez nem hosszú életű. Ruhánkat és fegyvereinket a játék során különböző irányokba fejleszthetjük. A játék egyáltalán nem lineáris, a USG Ishimura fedélzete eléggé labirintus-szerű. Hogy el ne tévedjünk, használhatunk térképet. A cél, hogy élve kijussunk a hajóról és közben megtudjuk, hogy mi is történt ott.
VIDEO