Kratos a God of War sorozat ikonikus főszereplője, aki a játékvilág egyik legismertebb karakterévé vált. A Sony Santa Monica Studio fejlesztette játékban Kratos karaktere mély és összetett, tele tragédiával, haraggal, és az önismeret keresésével. Az első játék 2005-ben jelent meg, és a sorozat azóta több címmel és új történetszállal bővült.
Kratos háttértörténete
Kratos a spártai hadsereg egykori hadvezére, aki kegyetlen és erőszakos harcos hírében állt. Miután veszélyes helyzetbe került a harcmezőn, Kratos segítséget kért Árésztől, a háború istenétől, hogy megmentse katonáit és saját életét. Cserébe a lelkét adta, így Árész szolgájává vált, és egy idő után irányítása alatt teljesen elvesztette emberi mivoltát.
Kratosnak azonban egy sötét pillanatban saját kezével kellett végeznie a családjával, feleségével és kislányával. Ez a tragédia végül ráébresztette arra, hogy Árész kihasználta őt. A bűntudat és a bosszúvágy olyan erős lett benne, hogy Árész ellen fordult. Ekkor kezdődött a sorozat első része, amelyben Kratos az Olümposzi istenek segítségét kérve, végül bosszút állt Árészen, és maga lett a háború új istene.
Az eredeti trilógia
Az első három játék középpontjában Kratos bosszúszomja áll, amellyel az Olümposz istenei ellen fordul. Kratos a mitológiai Görögország isteneivel vívott harcok során kíméletlen és brutális harcosként jelenik meg. Karaktere ebben az időszakban egy dühös, bosszúra szomjazó ember, akit a saját sorsa és istenek által okozott fájdalom vezérel.
A trilógia során Kratos több isteni hatalomra tesz szert, és különböző mitológiai szereplőkkel találkozik, akiket vagy szövetségeseként vagy ellenségeként kezel. A sorozat végére viszont minden kapcsolatát elveszíti az istenekkel, és végül lerombolja az egész görög panteont.
Újraértelmezett karakter a norvég mitológiában
A 2018-ban megjelent God of War új irányt vett Kratos történetében. A játékot új mitológiai környezetbe helyezte a fejlesztőcsapat, ezúttal a skandináv mitológiába. Kratos itt idősebb, bölcsebb és sokkal visszafogottabb karakterként jelenik meg. Az új történet Kratos és fia, Atreus kapcsolatára épül, és egy apa-fiú dinamikára fókuszál.
A játék során Kratos igyekszik elrejteni a múltját, és jobb példát mutatni fiának, mint amilyen életet ő élt korábban. Az apa-fiú kapcsolat sokkal mélyebb rétegeket ad Kratos karakterének, és az önuralom, valamint a megbánás központi témává válik. A játék során Kratos szembenéz a skandináv mitológia isteneivel és lényeivel, miközben igyekszik megérteni és vezetni fiát a saját útján.
Kratos jellemvonásai és fejlődése
Kratos karakterét az alábbi főbb vonások jellemzik:
Bűntudat és önmarcangolás: Kratos múltja kísérti őt, különösen amiatt, hogy saját keze által veszítette el családját.
Harag és bosszúvágy: Az eredeti trilógiában ezek az érzelmek dominálnak, hiszen Kratos folyamatosan a bosszúra összpontosít.
Fejlődés és megbánás: Az új God of War játékokban már sokkal érettebb és empatikusabb karakterként jelenik meg. Az önuralom és a múltbeli hibákból tanulás központi elemévé válik.
Fegyverei és harci stílusa
Kratos híres ikonikus fegyveréről, a Blades of Chaos-ról, amely egy láncra kötött két penge. Ezeket a fegyvereket Árésztől kapta, és hosszú ideig a bosszú szimbólumaként szolgáltak. Az új játékban Kratos a Leviathan Axe nevű baltát használja, amely mágikus tulajdonságokkal bír és a norvég mitológiához kapcsolódik.
Jelentőség és hatás
Kratos karaktere mély hatást gyakorolt a videojáték-kultúrára. Az erőszakos, mégis mélyen emberi oldalát bemutató karakterfejlődése és a mitológiai történetek újraértelmezése az egyik legemlékezetesebb karakterré tette őt a játékok világában. A történetmesélés, az akció és az érzelmi hatások harmonikus összefonása miatt a God of War sorozat méltán kapott széleskörű elismerést.