A Prince of Persia (az alcím hiánya miatt a 2008 vagy a Next-gen jelzőt szokták hozzátenni, esetleg – tévesen – Prince of Persia 4-nek is nevezik) egy platformjáték, amit a Ubisoft adott ki 2008 decemberében az összes nagyobb platformra, 2009-ben pedig a Cider motornak a segítségével a Mac változat is megjelent. Egy teljesen új fejezetet nyit a Prince of Persia játékok történetében, amihez újfajta grafikai stílus társul. A rajzfilmszerű hatás a cel-shading eljárásnak köszönhető.
Ben Mattes producer szerint a játék megtartotta a Prince of Persia sorozat fő jellemvonásait: A főhős Perzsiát idéző környezetben kalandozik, harcol, és logikai feladványokat old meg.
A játék során az a feladat vár rá, hogy megtisztítsa a fertőzött területeket. Elika lesz a segítségére (A játékos közvetlenül nem irányíthatja); míg a Herceg kardját és különleges páncélkesztyűjét, addig ő mágiát használ, amiket kombinálhatnak is, így növelve meg a hatékonyságukat. Elika fontos szerepet játszik abban, hogy megmenti a Herceget; ha lezuhan, akkor a legutolsó mentési ponthoz (gyakorlatilag az utolsó szilárd platformelemre) repíti vissza. A Herceg, ha a harcban súlyosan megsérül, és a földre kerül, a játékos a képernyőn felvillanó gombokat lenyomva (Quick Time Event, ez a Two Thronest idézi) újra talpra állíthatja, azonban ha ezt elrontja, akkor Elika a segítségére siet és egy varázslattal megmenti, ezzel viszont az ellenfél életerejének bizonyos része visszatöltődik. A játékos tehát nem halhat meg.
Az Idő homokja és az azzal kapcsolatos képességek teljesen eltűntek a játékból, az akrobatikai rész azonban nem sokat változott. A korábbi képességek, mint például a falon futás, megmaradtak, újdonság viszont, hogy főhős kesztyűjét használva a falakon lecsúszhat, illetve a nagyobb távot áthidaló ugrásoknál Elika is segít, ha pedig a játékos megadja, hogy a térképen merre szeretne továbbhaladni, akkor megmutatja a helyes irányt, de a logikai feladványoknál is fontos szerepe van.
Ha a főhős elég Light Seed-et gyűjt (összesen 1001 darab van belőlük, ami utalás az Ezeregyéjszaka meséire), akkor Elika újabb varázsképességeit oldhatja fel, ami további, addig elérhetetlen területekre enged betekintést. (Nem kell mindet begyűjtenie belőle a játékosnak ahhoz, hogy Elika minden képessége elérhetővé váljon.) A képességeket csak a négyféle lemeztányér egyikén lehet aktiválni. (A letölthető tartalom egy 5. fajtáját is elérhetővé teszi.)
Az előző részektől eltérően itt a játék nyitottabb, a játékos abban a sorrendben megy végig a történeten, ahogy szeretne. Folyamatosan halad előre, megváltoztatja a környezetét, az új képességek birtokában pedig érdemes lehet egyes helyekre visszatérnie az újabb kihívásokért. Miután egy területet megtisztított, a „csapdák” működésképtelenné válnak. A csapdák ugyanis Ahriman által hozott romlás megtestesülései és nem a megszokott mechanikus szerkezetek, azaz ha a játékos hozzáér a fekete anyaghoz, az elnyeli és Elika tudja csak kiszabadítani.
A harcok inkább az eredeti Prince of Persia játékot, mintsem a Sands of Time trilógiát idézik, ugyanis egyszerre csak egy ellenfél lesz, akivel meg kell küzdeni. Itt a Herceg használhatja kardját, páncélkesztyűjét (megemeli vagy eldobhatja ellenfeleit), az ellenfél fölött átívelve támadhat (ez a Sands of Timeban látottakhoz hasonló), illetve az Elika közreműködésével történő mágikus támadást hajthat végre. A játék későbbi szakaszában ennek jelentősége lesz, mivel olyan ellenféllel is szembekerülhet, amit csak bizonyos stílusban harcolva lehet legyőzni.
A játék feloldható karaktereket is tartalmaz. A Herceg helyét átveheti Altaïr (Assassin’s Creed főszereplője), a Sands of Timeban megismert Herceg, vagy egy alternatív karakter a fejlesztés korai szakaszáról. Elika egy előző változata is bekerült, de Farah (Sands of Time) és Jade (Beyond Good & Evil) karaktere is elérhető.
VIDEO